سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی داخلی مدرن

نظر

مبل شزلون در واقع یک صندلی کشیده است که دارای پشتی کوتاه تر است و یک طرف آن دسته دارد. البته برخی از انواع مبل شزلون هم هست که بدون پشتی بوده و دو طرف آن دسته دارد.

همان طور که همه بانوان ویکتوریایی که دچار بیماری غش می‌شدند می‌دانستند، هیچ‌چیز عاشقانه‌تر و رومانتیک‌تر از وجود یک مبل شزلون در اتاق نبوده است. در حالی که نام این مبل فرانسوی است، اما ردپایی از مصریان باستان در طراحی این مبل دیده می‌شود. آن‌ها برای اولین بار طراحی نیمکت تخت خوابی را با یک صندلی ترکیب کردند. اما چون در فرهنگ لغت فرانسوی تقریباً برای تمامی انواع مبلمان اسامی بسیار زیبایی در نظر گرفته شده است، به این ترتیب شهرت این مبل به نام فرانسوی آن قابل توجیه است.

اولین مبل شزلون از ترکیب یک صندلی و یک نیمکت تختی در مصر ساخته شده است. اولین مدل‌های شناخته شده از این مبل با چوب نخل به همراه قطعات توری یا پوست خردشده ساخته می‌شد.

در دوره ویکتوریا، مبل شزلون در کانون دکوراسیون اتاق نشیمن قرار داشتند (ویکتوریایی‌ها مبلمان خود را بسیار دوست داشتند). همچنین مبل شزلون جزء مهمی در روانکاوی فروید بود که روی آن بیماران را هیپنوتیزم می‌کرد و سپس حرف‌هایشان را تفسیر می‌کرد. بعدها در دهه 1930، مبل شزلون به خانه‌ها و دکوراسیون‌های هالیوودی راه پیدا کرده و صحنه‌های پر زرق و برقیی را ایجاد کرد که به طور محسوسی در فیلم‌ها و عکس‌های ستارگان سینما این طراحی مورد اقبال قرار گرفت.

کاربرد مبل شزلون

مبل شزلون را می توان در کنار مبلمان قرار داد و دکوراسیون داخلی فضا را زیبا تر کرد. علاوه بر این می توان این مبل را به صورت تکی هم به کار برد. در قسمت های مختلف خانه امکان استفاده از مبل شزلون وجود دارد. بسته به هدف شما این مکان تعریف می شود. اگر مبل شزلون را برای استراحت می خواهید می توانید در یک گوشه دنج کنار چند گلدان قرارش دهید برای زمان هایی که می خواهید چند دقیقه ای روی مبل استراحت کنید و یا مثلا کتاب و مجله بخوانید. 

مبل شزلون را می توان در دکوراسیون داخلی اتاق خواب هم قرار دارد. کنار سرویس خواب تان جای مناسبی برای این مبل زیبا است.

یکی دیگر از کاربردهای مبل شزلون قرار دادن آن کنار میز تلفن است. کنار شومینه، گوشه ی دنج سالن پذیرایی، اتاق خواب، استخر و یا هر جای دیگری فرقی ندارد. به طور کلی محدودیتی برای قرار دادن مبل شزلون وجود ندارد. فقط توجه داشته باشید که قرار دادن عناصر تزیینی در کنار آن زیبایی اش را چندین برابر می کند. اگر هدف شما استفاده طولانی مدت از مبل شزلون است حتما هنگام خرید راحتی آن را بسنجید. برخی از انواع مدل های این مبل که سلطنتی و تزیینی هستند راحتی کافی برای نشستن طولانی را ندارند. علاوه بر خانه های مسکونی، مبل شزلون به دلیل زیبایی خاص خودش در آتلیه های عکاسی و مزون ها هم کاربرد فراوانی دارد. 

 

 

انواع مبل شزلون

شزلون کلاسیک

این نوع مبل شزلون در واقع همان مدل های سلطنتی هستند که دسته های چوبی کنده کاری شده دارند. خیلی از ما شزلون را به این مدل می شناسیم. پارچه های به کار رفته در شزلون های سلطنتی عموما ساتن و مخمل است. یکی از انواع شزلون های سلنتی، شزلون تاجدار است که بهتر است این مدل در کنار سایر مبل های سلطنتی و استیل به کار برده شود و استفاده تکی آن چندان مرسوم نیست. 

شزلون ویکتوریا

بدنه و قسمت های چوبی این مدل که بسیار هم گران قیمت است دارای نقش ها و طرح های زیادی است.

صندلی های کشیده

این مدل همان طور که از نامش پیداست، صندلی معمولی ولی با نشیمن گاه درازتر است. در نتیجه پایه های بیش تری هم باید نسبت به صندلی معمولی داشته باشد. تعداد پایه ها در این نوع شزلون 6 تا 8 عدد است. 

 

شزلون های فرانسوی

در طراحی مدل های فرانسونی علاوه بر راحتی دراز کردن پا، راحتی دست ها را هم در نظر گفته اند و در دو طرف پشتی آن ها دسته هایی ساخته شده است.

شزلون سه قسمتی

این شزلون از دو مبل تک نفره ساخته شده است که ارتفاع پشتی یکی از آن ها باید کوچک تر از آن یکی باشد. یک عثمانی هم در وسط آن دو قرار می گیرد. 

شزلون رکامیر

قسمت های چوبی شزلون رکامیر را به گونه ای می سازند که برای قرار دادن گردن مناسب باشد. معمولا روی نشیمن گاه این شزلون ها یک بالشتک کوچک هم قرار دارد. 

شزلون های ترکی

این شزلون ها طوری طراحی شده اند که بهترین انواع شزلون برای استراحت می باشند. اندازه آن ها معمولا بزرگ است تا بتوان به راحتی روی شان لم داد و از پارچه های چین دار برای تزیین شان استفاده شده است. 

 

امروزه شزلون هایی که مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است در هیچ کدام از دسته بندی های ذکر شده قرار نگیرد. چرا که شزلون های مدرن مطابق با سلیقه و نیاز مصرف کنندگان طراحی و ساخته می شوند. ممکن است دارای پشتی یا بدون پشتی باشند. دو طرفه یا یک طرفه باشند. در طراحی شزلون های مدرن محدودیتی وجود ندارد و همین سبب شده طرح های بسیار خلاقانه و زیبایی از آن ها وارد بازار شود که توجه خیلی ها را به خود جلب کرده است. صرف هزینه برای خریدن این شزلون ها و قرار دادن آن ها کنار مبلمان و یا در اتاق خواب خانه به زیبایی شان می ارزد. اگر به فکر ایجاد تغییری زیبا در دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن خود هستید پیشنهاد می شود به خرید یک شزلون متناسب با سبک مبلمان منزل تان به طور جدی فکر کنید.