سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی داخلی مدرن

نظر

نیاز به ذخیره انرژی باعث شده تا انواع جدیدی از پنجره‌های شیشه‌ای در ساختمانها به‌ کار برده شود. این تکنـــولوژی کاربردهای فراوانی دارد، به عنوان مثال شیشه ای را تصور کنید که قابلیت تغییــــر از حـالت شفـاف به حالـت مات، توسـط یک کلید را داشته باشـــد. با وجود اینکه استفاده از این شیشه ها هنوز در ایران متداول نشده است اما نمونه های زیادی در تمام دنیـــا وجود دارد و در کشور های پیشرفته جهت صرفه جویی در مصرف انرژی از این تکنولوژی استفاده میشود. پنجره های هوشمند جدید درمواجهه با خورشید تیره می شوند و این قابلیت را دارند که همزمان برق نیز تولید کنند.

شیشه های هوشمندشیشه های هوشمند

22 درصد افت گرما و سرمای داخل ساختمان ها، در فصول مختلف سال، از طریق پنجره ها صورت می گیرد. در صورت استفاده از مواد مناسب در ساخت پنجره، این افت گرمایی و سرمایی کاهش یافته و در نتیجه صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش داخلی انجام می شود. امروزه یکی از جدیدترین آنها پنجره های هوشمند هستند که در این نوع پنجره ها می توان به راحتی میزان عبوردهی یا جذب نور توسط شیشه را به مقدار دلخواهی رساند. الکتروکرومیک، گازوکرومیک، ترموکرومیک، فتوکرومیک، کریستال های مایع و سیستم ذرات معلق، انواع مختلف پنجره های هوشمند اند که اجرا کردن و انتخاب صحیح آنها در هر مکان با توجه شرایط موجود اهمیت دارد. تصور کنید که در یکی از گرم ترین روزهای آفتابی در تابستان، نور خورشید مستقیماً به اتاق شما می تابد و هیچ راه گریزی به جز استفاده از پنجره هایی با شیشه های دودی برای متعادل تر کردن گرما و نور اتاق در ساعات اوج تابش نور ندارید اما این پنجره ها باعث کاهش میزان انتقال نور و کاهش میدان دید در دیگر ساعات روز میشوند که برای جبران این کمبود نور میبایــست از سیستم روشنایی استفاده نمود، همچنین شیشه های دودی با توجه به مکانیزم تیره کردن شیشه باعث جذب میزان بیشتـــری از حرارت در روز میشوند که خود دلیلــی بر افزایش نیاز به سیستــم سرمایشی میباشد. در در این مواقع است که استفاده از شیشه های هوشمند اهمیت می یابد.

[ca

]شیشه های هوشمند شیشه های هوشمند

شرکت کینسترال از سیستم شیشه هوشمندی پرده ‌برداری کرده که خود به خود تیره می شود. این سیستم که هالیو نام دارد را می توان به طور دستی یا اتوماتیک کنترل کرد. کینسترال ادعا می کند «هالیو» در حالت عادی تفاوتی با شیشه های معمول ندارد اما هنگامی‌که نور خورشید به تلویزیون می‌تابد یا زمانیکه فرد می‌خواهد اتاق تاریک‌تر شود، می‌توان آن را به دلخواه تیره‌تر کرد. رنگ شیشه را می‌توان به طور دستی و به وسیله یک پنل دیواری، برنامه موبایل، یا دستور صوتی تغییر داد، یا می‌توان آن را به طور اتوماتیک تنظیم کرد تا در واکنش نسبت به عواملی مانند آب و هوا، ساعت خاصی از روز یا حتی موقعیت خورشید رنگ خود را تغییر دهد. این سیستم طیف رنگ خاکستری متنوعی دارد. بنابراین می توان رنگ های مختلفی را انتخاب کرد، مثلا می توان پنجره آشپزخانه را که رو به یک همسایه است کاملا تیره کرد و پنجره های آفتابگیر خانه را روشن نگه داشت تا داخل خانه به طور طبیعی پر نور باشد.